Pink Floyd - TEY 05 - Cambridge St/ation 1965-1967 konklúzió (2017) 

Megjelent: április 03. hétfő 12:05
Szerző: Joze
    Lemezismertetők 

Az 1965-1967 Cambridge St/ation, az Early Years sorozat első kötete, tehát az első digibook egy bookletet, valamint nyolc nyomdai replikát tartalmaz még a két CD, illetve a DVD/BD páros mellett. A 12 oldalas booklet a digibook lapjaihoz hasonlóan szegényes kinézetű, gyenge tipográfiájú, és finoman fogalmazva sem tartalmaz minden pontos információt.



Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni, a közlemény rovatba kérjük ne feledd el beírni: passzio.

Kedves Barátaink! Oldalunk lelke, sorsa fordulóponthoz érkezett. Egy végtelenül anyagias, politikával átitatott világban, minket is lassan-lassan utolért a nagy kérdés, merre vezet tovább az utunk, vagyis őszintébben: "lesz-e a haszon őszire?" Sok éve már annak, hogy páran - merő lelkesedésből - úgy döntöttünk: létrehozunk egy független zenei oldalt, ahol szabadon leírhatjuk a véleményünket. Mindentől és mindenkitől függetlenül fogtunk bele ebbe a nagyon komoly feladatba, ami az elmúlt több, mint tíz évben sok ezernyi egyéni hangú, reményeink szerint mások számára inspiráló és vitaindító írásmű formájában valósult meg. Az aktuális divatoktól és trendektől függetlenül értékeltük a körülöttünk lévő zenei világot, csak a minőséget figyelembe véve, magunknak is a valóságot keresgélve.

Függetlenségünk időközben ezernyi értéket teremtett. Olyan emberekkel készíthettünk interjúkat, akikkel mások nem beszélgettek, ma már ismeretlennek számító régi hősöktől kérdeztük meg a múltjuk titkait - és ők a függetlenségünk miatt, őszintén mesélték el az életüket. Az évek alatt sok száz cikksorozatot írtunk, mélységében felderítve és elmesélve hazai és külföldi zenekarok életművét, sorsát. Közben olyan véleményeket is megfogalmazhattunk, amiket mások nem szoktak. Mindezzel többek, mások lettünk, mint Tisztelt - és szintén alulfinanszírozott - sorstársaink. A nagy kérdés pedig a cikkek számával és oldalunk értékeivel egyre csak növekedett: "lesz-e a haszon őszire?" És a válasz is egyre nevetségesebbnek tűnt: "semmi, nulla, zéró, mindenkinek ez a hobbija, akinek nem inge, az nem veszi föl!"

Most a sorsunk újra fontos kérdéssé kezd válni! A létező út is világosnak tűnik. Feladjuk az oly régen és féltve őrzött függetlenségünket, vagy sem? Az árát mindenképpen megfizetjük a döntésünknek, hiszen a lelkesedésünk a pénzünkkel együtt fogy. Ezért a szokásos kérdést kell feltennünk: hajlandó vagy-e anyagilag támogatni az általunk végzett munkát? Örülnénk, ha támogatnál minket, cserébe mi - a szokásos kötelező: hirdetésed megjelenítése mellett - a folytatást tudjuk felajánlani! És sajnos jelzésként kell értékelnünk, ha ezen felhívásunk után nem érdekel a sorsunk. A végső döntésünket majd a pénztárcánk alakulása alapján hozzuk meg... és akkor még a kötelező, mégis egyre halasztott fejlesztéseinkről nem is beszéltünk...

Ha megteheted, támogass minket, a függetlenségünket, akkor is, ha nem értesz egyet a véleményünkkel! Mert mit kezdesz majd azzal, ha mindenki csak veled bólogat... és senki sem mond neked más nézőpontot? Mert, ha nem tudod, hogy létezik Epres Túrótorta, akkor azt sem tudod eldönteni, hogy izlik-e, vagy nem!?

Ezer forint is segít, de egymillió többet, tízmillióért pedig személyes köszönőlevelet is írunk, ha akarod! Köszönjük!





I. Nyomdai reprintek 1967

A reprint nyomdai anyagok közül talán az Arnold Layne kottája a legfontosabb, hiszen jó dokumentálja, hogy az első kislemezdal a maga idejében tényleg komoly sláger volt, hiszen szövegét és dallamát pénzért vásárolták az akkori fiatalok. Sőt, a gitárosok kedvéért az akkordokat is feltüntették az ötvonalas kotta alatt. Szintén kiemelkedő fontosságú a Games For May belépőjegyének és plakátjának másolata, - bár utóbbi sajnos kettéhajtva került a kiadványba, - hiszen ez volt a Pink Floyd történetének első térhatású, quadrofon koncertje, mely 1967. május 12-én rocktörténelmet írt.

Ezeken kívül még néhány reklámanyag és újságkivágás gazdagítja a gyűjteményt, mely a címével szemben, kizárólag az 1967-es évből szemezget. Pedig sok lehetőség lett volna még. Például milyen jó lett volna kézbe venni az elhíresült Architectural Abdabs újságcikk másolatát, vagy valami bővebb anyagot a korai Floydról az International Times valamelyik korabeli számából. Sok a kihagyott ziccer, és sajnos egyre kevesebb az esély, hogy ezekhez még a főhősök életében újra hozzá fognak nyúlni. Nehéz eldönteni, hogy az egyik szemem sír, a másik nevet helyzetben melyik is az erősebb érzet.

II. A félig teli pohár

Jó, hogy ez az egész elkészült. Még így is, elmaszatolva, a sok kimaradt, lemaradt anyag ellenére is. Éppen ideje volt már a korabeli filmanyagok összerendezésének, feljavításának, hivatalos kánonba vételének, hiszen a sok rossz minőségű bootleg kiadás, jobbára csak a zenekar hitelét rontotta. Persze az elkötelezett fanok mindennek örültek, de a nagyközönség kezébe csak így érdemes korabeli felvételeket adni.

Lehetne sorolni a lemaradt, kimaradt filmfelvételeket, de összességében kerek és értékes a nagyjából egy órányi néznivaló. Az igazán jelentősek közül a Jugband Blues másik verziója úgy tűnik még mindig nem került elő. A Scream Thy Last Scream hiánya is elviselhető a promóció húzóágának számító kislemezdalok hangsúlyos szerepeltetése mellett. Talán még el lehetett volna játszani így utólag azzal, hogy a Speak kisfilm alá kevernek pár John Latham verziót, amolyan "mi lett volna, ha" jelleggel, de így is kerek a történet.

Mindenképpen megsüvegelendő, hogy nem ütötték agyon a korszakhoz tartozó többi kiadványt, egyes felvételek simán lemaradtak, vagy rövidítve, vágva, megvariálva kerültek szerepeltetésre. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a London 1966-1967 LP-CD, illetve DVD presztízsének megóvása legalább olyan fontos, mint A Technicolor Dream DVD ) dokumentumfilmes részletei. A későbbiekben látni fogjuk, hogy bőven került fel ilyesmi a későbbi évfolyamok BD és DVD lemezeire.

Az 1964 és 1967 közötti kilenc jó minőségű demófelvétel hivatalos CD-n szerepeltetése régi adóssága volt már a hanghordozó-kiadásnak. Ahogy a Cambridge St/ation majd lassan szétterjed a rajongók és gyűjtők között, sok mindent a helyre fog tenni a fejekben. Például az olyan közkeletű tévedéseket, hogy a korai Floyd egy country zenekar volt. Jó, hogy végre legális lemezről is hallható Bob Klose és Juliette Gale, jó, hogy Pink Floyd kiadványon is látható Mike Leonard. Csak érthetetlen, miért kellett ezzel fél évszázadot várni?

A Syd Barrett-es koncertfelvétel, - rajta a legendás Reaction In G-vel -, és a tervezett John Latham soundtrack publikálása külön-külön is komoly szenzációnak számít. Önálló kiadványként jobban megtalálták volna a helyüket az életműben, és hamarabb elnyerték volna a rangjukat a gyűjteményekben, viszont így ömlesztve biztosan több háztartásba fognak eljutni.

III. A félig üres pohár

Az alig pár lapos digibook gyenge összeállítása és még gyengébb anyagminősége túlzás nélkül skandalum. Ilyet nem lehet Pink Floyd név alatt piacra dobni, és nem is szabad eltűrni. Az évszámokkal való variálás sem túl okos dolog. A demók egy része talán 1964-ben készült. Az 1966-os év teljesen kimaradt. Az is érthetetlen, hogy a Syd tripjét bemutató eredetileg privát használatra készült némafilm részlete alá miért egy 1967-es albumfelvételt kevertek, miért nem valami mást? Akár egy korhű anyagot, egy korabeli '66-os demót, vagy bootleget, - feltéve, ha létezik ilyesmi kiadható minőségben...

A hanganyagokat illetően kijelenthető, hogy ehhez az időszakhoz kevés a két CD-nyi terjedelem. Egyrészt teljesen lemaradtak, jobban mondva az önálló kiadványként nem kapható Continu/ation című bónusz kötetre kerültek a korszak fennmaradt BBC felvételei. Értem én ezt a "hoztam is, meg nem is" történetet, de a végeredmény mégiscsak az, hogy az 1965-1967 kötet egyik jelölt évből sem tartalmaz rádiófelvételeket, így azok elsikkadnak a maguk korszakából, környezetéből. Ugyanide tartozik még az Arnold Layne másik promó videója (alternatív klipje) is, ami a másik gyűjteményben nem oszt, nem szoroz sokat, viszont a saját helyéről nagyon hiányzik.

Bár nagy-nagy öröm, hogy végre egy teljes Sydes koncert is kiadásra került, de a stockholmi felvétel publikálása azt is jelenti, hogy a közeljövőben nem nagyon várhatunk mást. Így a sok-sok további kiadatlan korai Floyd dal hivatalossá tételéről ismét hosszú időre lemondhatunk. Pedig az olyanok, mint a koppenhágai Star Club Psycho bootlegről közismert One In A Million még ebben a terjedelemben is simán kiadható lett volna. Az első CD csak 52 és fél perc műsort tartalmaz...

Ide tartozik még pár olyan korabeli demó- és rádiófelvétel is, melyekből biztosan létezik, vagy elvileg létezhetnek jó (vagy jobb) minőségű, fennmaradt példányok. Például olyan dalok, mint a bootlegeken szereplő instrumentális Sunsine töredék, a John Latham filmzenével egy napon rögzített Intremental, a Set The Controls For The Heart Of The Sun session alkalmával felvett Early Morning Henry, vagy a híres-hírhedt Syd poén, a Have You Got It Yet?, hogy csak a legismertebbeket említsem.

Szintén elfért volna még az 1967-es kötetben a Piper At The Gates Of Dawn 5.1-es surround változata is. Főleg, hogy a korabeli LP-ken szereplő mono változatot már kétszer is cédésítették a 30. és a 40. évforduló kapcsán. Ha az Atom Heart Mother és a fél Meddle kiadható volt, akkor a Piper is megérdemelt volna legalább egy quadro DVD-Audio verziót. Az 1967-et bemutatni hivatott DVD-n, illetve Blu-ray lemezeken bőven maradt még kihasználatlan hely.

Összességében egy félbehagyott jó kezdeményezésről beszélhetünk az 1965-1967 Cambridge St/ation kapcsán, melyet nyilván ki-ki a maga értékrendje, vérmérséklete és személyisége szerint fog értékelni. Én nagyon örülök, hogy ez végre van, de nem rejthetem véka alá, hogy ha mi kapunk rá lehetőséget, akkor ennél lényegesen jobbat hoztunk volna ki az anyagból. A fizikai kivitelezésről, anyagminőségről már nem is beszélve.

A sorozat részei:

TEY 00 - Bevezető az Early Years-ről szóló sorozathoz (2017)
TEY 01 - Az Early Years 1965-1972 kiszerelése (2017)
TEY 02 - Az Early Years 1965-1972 hibái (2017)
TEY 03 - Cambridge St/ation 1965-1967 audio (2017)
TEY 04 - Cambridge St/ation 1966-67 video (2017)
TEY 05 - Cambridge St/ation 1965-1967 konklúzió (2017)
TEY 06 - 1968 Germin/ation - audio (2017)
TEY 07 - 1968 Germin/ation - video (2017)
TEY 08 - 1968 Germin/ation - konklúzió (2017)
TEY 09 - 1969 Dramatis/ation - audio (2017)
TEY 10 - 1969 Dramatis/ation - video (2017)
TEY 11 - 1969 Dramatis/ation - konklúzió (2017)
TEY 12 - 1970 Devi/ation - audio (2017)
TEY 13 - 1970 Devi/ation - video (2017)
TEY 14 - 1970 Devi/ation - konklúzió (2017)
TEY 15 - 1971 Reverber/ation - audio (2017)
TEY 16 - 1971 Reverber/ation - video (2017)
TEY 17 - 1971 Reverber/ation - konklúzió (2017)
TEY 18 - 1972 Obfusc/ation - audio (2017)
TEY 19 - 1972 Obfusc/ation - video (2017)
TEY 20 - 1972 Obfusc/ation - konklúzió (2017)
TEY 21 - 1972 Obfusc/ation - újrakiadás (2017)
TEY 22 - 1967-1974 Continu/ation - audio (2017)
TEY 23 - 1967-1972 Continu/ation I. video (2017)
TEY 24 - 1969-1972 Continu/ation II. video (2017)
TEY 25 - 1967-1972 Continu/ation - konklúzió (2017)
TEY 26 - Early Singles 1967-1968 - audio (2017)
TEY 27 - Early Singles 1967-1968 - konklúzió (2017)
TEY 28 - Cre/ation 1967-1972 (2016)

Jozé - A szerző rockszakíró, a Hungarian Pink Floyd Club tagja, melynek 2005-óta elnöke is. A cikksorozat a készülő új Pink Floyd könyvből tartalmaz kivonatos részleteket.



rovat lapozó


Még, még, még...




 

Ajánló









Ez is érdekelhet

Foo Fighters - Concrete and Gold (2017)
A Nirvana egykori dobosa, Dave Grohl '94-ben, Seattle-ben alapította meg saját alternatív rock, post-grunge és hard rock keverék zenekarát, a Foo Fighters-t...

Tovább...
Living Colour - Shade (2017)
A New York-i Living Colour 1984–'95 között a kommersz crossover-pop-rock műfaj egyik legfontosabb alakja volt! A klasszikus heavy torzított gitárjához funkot,

Tovább...
Mobilmánia - Vándorvér (2017)
A Mobilmánia közel egy évtizede halad a Zeffer András által kijelölt úton. A P. Mobil rajongói komoly ellendrukkerei, és maga Schuster Lóri is osztja őket rendesen, amikor csak

Tovább...
Kaipa - Children Of The Sounds (2017)
A '73-ban induló svéd progresszív rocker Kaipa annak idején - a későbbi Flower Kingsből - bemutatkozási lehetőséget nyújtott Roine Stolt-nak, aki 2002-ben - a ma is a csapattal

Tovább...
Lynch Mob - The Brotherhood (2017)
George Lynch csúcs formában van manapság. Nemrég nosztalgiázott pár jó ízű koncertet a Dokkennel, 2017-ben pedig három kiválónak ígérkező lemezen is szerepet vállal...

Tovább...




Koncertek 2017. október 18. és 2017. november 03. között:









Klipmánia