×

Szükségünk van a Te segítségedre is! - Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni nekünk! Kérjük, hogy a közlemény rovatba ne feledd el beírni: passzio, hogy a támogatásod célba érjen! Ciki, vagy sem, de sajnos idáig jutottunk! E finita la commedia...

 Iron Maiden - Virtual XI (1998) 

Megjelent: 2015. január 25. vasárnap 00:05
Szerző: pjuan
    Lemezismertetők 

A Virtual XI volt a brit heavy metal legenda, az Iron Maiden tizenegyedik sorlemeze, 1998. március 23-án jelent meg. Ez volt a második és egyben utolsó olyan stúdió lemezük, melyet Blaze Bayley énekessel rögzítettek. Ezen a lemezen - a korábbiakhoz képest - szokatlanul sok billentyűs hangszert használtak, melyeket immár nem csak a beugróként mindig kisegítő Michael Kenney rögzített, Steve Harris lett a domináns ezen a téren is... Janick Gers az előző albummal ellentétben, itt nem vette ki a részét a dalszerzésből, csupán a záró Como Estais Amigos-ban van feltüntetve a neve szerzőként. Az album címében szereplő XI részben arra utal, hogy ez volt a tizenegyedik nagylemezük, de részben arra is utalás, hogy egy labdarúgó-csapatban ennyi játékos szerepelhet egyszerre a pályán. (A csapat mindig nagy focibarát volt és a megjelenés után nem sokkal - június-július - zajlott Franciaországban a világbajnokság, ahol végül a hazai válogatott nyert).

A Virtual XI kereskedelmi és minden más szempontból is bukás lett, a legnagyobb a csapat történetében. Egy 2009 áprilisi adat szerint az Egyesült Államokban csupán 84,987, világszerte 1,050,000 példányt adtak el belőle, ezzel az eredménnyel ez számít a legsikertelenebb Iron Maiden albumnak... Blaze Bayley röpült is a '98. szeptember 11-én a budapesti E-klub aprócska népligeti színpadát is megjárt turné után, hogy lába se érte a földet...



Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni, a közlemény rovatba kérjük ne feledd el beírni: passzio.

Kedves Barátaink! Oldalunk lelke, sorsa fordulóponthoz érkezett. Egy végtelenül anyagias, politikával átitatott világban, minket is lassan-lassan utolért a nagy kérdés, merre vezet tovább az utunk, vagyis őszintébben: "lesz-e a haszon őszire?" Sok éve már annak, hogy páran - merő lelkesedésből - úgy döntöttünk: létrehozunk egy független zenei oldalt, ahol szabadon leírhatjuk a véleményünket. Mindentől és mindenkitől függetlenül fogtunk bele ebbe a nagyon komoly feladatba, ami az elmúlt több, mint tíz évben sok ezernyi egyéni hangú, reményeink szerint mások számára inspiráló és vitaindító írásmű formájában valósult meg. Az aktuális divatoktól és trendektől függetlenül értékeltük a körülöttünk lévő zenei világot, csak a minőséget figyelembe véve, magunknak is a valóságot keresgélve.

Függetlenségünk időközben ezernyi értéket teremtett. Olyan emberekkel készíthettünk interjúkat, akikkel mások nem beszélgettek, ma már ismeretlennek számító régi hősöktől kérdeztük meg a múltjuk titkait - és ők a függetlenségünk miatt, őszintén mesélték el az életüket. Az évek alatt sok száz cikksorozatot írtunk, mélységében felderítve és elmesélve hazai és külföldi zenekarok életművét, sorsát. Közben olyan véleményeket is megfogalmazhattunk, amiket mások nem szoktak. Mindezzel többek, mások lettünk, mint Tisztelt - és szintén alulfinanszírozott - sorstársaink. A nagy kérdés pedig a cikkek számával és oldalunk értékeivel egyre csak növekedett: "lesz-e a haszon őszire?" És a válasz is egyre nevetségesebbnek tűnt: "semmi, nulla, zéró, mindenkinek ez a hobbija, akinek nem inge, az nem veszi föl!"

Most a sorsunk újra fontos kérdéssé kezd válni! A létező út is világosnak tűnik. Feladjuk az oly régen és féltve őrzött függetlenségünket, vagy sem? Az árát mindenképpen megfizetjük a döntésünknek, hiszen a lelkesedésünk a pénzünkkel együtt fogy. Ezért a szokásos kérdést kell feltennünk: hajlandó vagy-e anyagilag támogatni az általunk végzett munkát? Örülnénk, ha támogatnál minket, cserébe mi - a szokásos kötelező: hirdetésed megjelenítése mellett - a folytatást tudjuk felajánlani! És sajnos jelzésként kell értékelnünk, ha ezen felhívásunk után nem érdekel a sorsunk. A végső döntésünket majd a pénztárcánk alakulása alapján hozzuk meg... és akkor még a kötelező, mégis egyre halasztott fejlesztéseinkről nem is beszéltünk...

Ha megteheted, támogass minket, a függetlenségünket, akkor is, ha nem értesz egyet a véleményünkkel! Mert mit kezdesz majd azzal, ha mindenki csak veled bólogat... és senki sem mond neked más nézőpontot? Mert, ha nem tudod, hogy létezik Epres Túrótorta, akkor azt sem tudod eldönteni, hogy izlik-e, vagy nem!?

Ezer forint is segít, de egymillió többet, tízmillióért pedig személyes köszönőlevelet is írunk, ha akarod! Köszönjük!



Blaze Bayley második esélye volt a Virtual XI, de nem tudott élni a lehetőséggel... Pedig megpróbáltak neki segíteni, ezeket a primitívebb szerkezetű dalokat már szerintem az ő szűkebb hangi adottságaira szabták... Legalábbis én ennek tulajdonítom azt a lötyögősebb és lazább, rockosabb hangulatot, mondhatni musical-feelinget, ami a lemezt úgy általában zeneileg is jellemzi... De mindez sem tudott segíteni az énekes problémáin, ráadásul a rajongók is elfordultak tőlük! Nem volt kétség, ez a lemez, teljes egészében ballépésnek bizonyult! De nézzük át azért a lexikális kérdéseket...

Az album borítóját újra Derek Riggs tervezte, akinek a nevéhez a leghíresebb Iron Maiden grafikák fűződnek. A Piece of Mind és a The X Factor után, ez a harmadik olyan albumuk, melyet nem egy dalról neveztek el. A Futureal és a When Two Worlds Collide futurisztikus témákkal foglalkoznak... Nem mellesleg 1999-ben adták ki az első számítógépes játékukat, az Ed Hunter című válogatáslemezhez és az 1998 FIFA World Cup foci világbajnoksághoz kapcsolva... A dolog végül ismét bukás lett...

A önmagukat biztató Lightning Strikes Twice című pörgősebb, pozitívabb hangulatú szám, ami azt hirdeti, hogy nem kell elutasítani valamit, csak azért, mert valószínűtlen. Az epikus The Clansman a középkori skót és angol harcokról szól. A gitár-billentyű középtempózásai miatt a kelleténél slágeresebb hard rocknak tűnő Don't Look to the Eyes of a Stranger-t a világ veszélyei ihlették, míg a himnikus Como Estais Amigos tisztelgés a Falkland-szigeteki háborúban elesett katonák emléke előtt. Ez az egyetlen olyan lemezük, ahol a záró számban nem szerepel Steve Harris neve a dalszerzők között, de Janick Gers és Bayley a közhelyeken kívül, nem nagyon tudott mit kezdeni ezzel a témával!

A lemezről a slágeres, de végtelenül elnyújtott The Angel and the Gambler és a kapkodóbb Futureal lett kislemezen is kiadva, de túlságosan tompa volt mind a két szerzemény... Az albumról Dickinson visszatérését követően a Futureal és a The Clansman maradt a koncertek műsorában, előbbi csak az 1999-es turnén, de az utóbbi egészen a 2003-as fellépésekig szerepelt a programban.

Az album fogadtatása még az előzőnél, az The X Factor-nál is negatívabb volt. Sok rajongó úgy érezte, hogy az olyan dalok, mint a lötyögős The Angel and the Gambler, meg a szintén slágeres - de hasonlóan túl hosszúra nyújtott - Don't Look to the Eyes of a Stranger egyszerűen nem ütik meg a szintet, túlzásnak hatnak, a hosszúságuk ellenére sem bővelkednek ötletekben. A refréneket is számtalan kritika érte, mert tényleg túl sokszor ismétlik őket! Sokan vannak azon az állásponton, hogy ez az album csak a nagyon szűken vett fanatikusok számára élvezhető, sokan úgy gondolják, hogy ez minden idők leggyengébb Iron Maiden produkciója... A legtöbben persze Blaze Bayley szereplését kifogásolták, mondván: "ő húzta le az együttest". Az viszont biztos, hogy ekkoriban valami nagyon eltört a csapatban, dalszerzői fronton, mert Dickinson visszatérésével sem sikerült a régi minőséget visszaszerezniük az új dalaikban!

Az már tényleg ironikus, hogy annak idején Bayley azzal magyarázta a Virtual XI lassúságát, hogy szenvedtek az The X Factor fogadtatása miatt... és a saját útjukon akarnak járni... Nyilván ez az út csak virtuális lehet, ez ugye a címből is kiderül... Az biztos, hogy a "nagyon egyszerű rockzene, amit a Maiden-stílusába mártottak" koncepció nem jött be... A komplex dalokhoz szokott rajongók és kritikusok, egész egyszerűen nem vették be a dalok repetitív jellegét... A legtöbben - én is - úgy értékelte ezt a lemezt, hogy nem történik semmi szörnyűség, vagy rossz ezen a lemezen, hiszen szállítja a ropogós riffeket és a démoni-horroros témákat. A probléma az, hogy semmi emlékezetes nincs benne, csak némi zsigeri energia... és ennek eredményeként élettelennek tűnik... Bayley ebben a zsigeribb-rockosabb világban otthonosabban mozog, de ebben is arctalan maradt...

Szóval jó sok rajongás és még nagyobb adag türelem kell ehhez a produkcióhoz... Feladtak magukból, hogy alkalmazkodjanak, kiszolgálják az énekesüket, aki nem tudott élni ezzel a lehetőséggel sem... Tovább erőlködött... A pörgősebb Futureal idegesítő szövegelése után, a majd 10 percesre nyújtott The Angel and the Gambler-t meg megtöltötte lassú és felesleges csöpögéssel... A himnikus Lightning Strikes Twice-ból hiányzik az ária, a biztosan kiénekelt dallam, de a The Clansman című - balladából kiugró - eposzból is hiányzik egy igazi erőteljes hang, meg persze az ária... Az enervált When Two Worlds Collide és a misztikusabb The Educated Fool sem tartalmaz elegendő ötletet, zenei témát, de az utóbbit megmentik egy hosszabb instrumentális, iker-szólós, felelgetős gitárbetéttel! A monumentálisnak szánt, de inkább erőtlennek tűnő Don't Look to the Eyes of a Stranger tényleg a zenekar mélypontja, de a furcsán bizonytalannak tűnő Como Estais Amigos sem lett jobb!

Szóval nem véletlen, hogy ezzel a lemezzel kiszorult a csapat stadionokból! Pedig Dave Murray és Janick Gers egy sor fantasztikus iker-témát is írt a lemezre, amiket aztán elnyeltek a végtelenül terjengős dalok... Mindezt megfejelték egy érthetetlenül gyenge turnéval, ahol Blaze Bayley képtelen volt tisztán elénekelni a régi és új dalokat... De mindezen kétséges tartalom után, végre Steve Harris is belátta, hogy felesleges további időt adni egy alkalmatlan énekesnek... és meghajolt a közönség és a szakma akarata előtt, visszacsábította az időközben szólóban visszaeső Bruce Dickinson-t a csapatba! És bár az elmúlt években vele kiadott új dalaik minősége továbbra is kétséges, de a régi dalaik fantasztikus élő előadásával mégis vissza tudtak mászni a legnagyobb színpadokra! És így manapság újra ők számítanak a legnagyobb heavy metal legendának! Blaze Bayley-re és a vele készült lemezekre pedig már senki sem akar emlékezni! Hallgatni őket meg végképp nem akarja senki...


Track lista:

01. Futureal (Steve Harris, Blaze Bayley) - 3:00
02. The Angel and the Gambler (Harris) - 9:51
03. Lightning Strikes Twice (Dave Murray, Harris) - 4:49
04. The Clansman (Harris) - 9:06
05. When Two Worlds Collide (Murray, Bayley, Harris) - 6:13
06. The Educated Fool (Harris) - 6:46
07. Don't Look to the Eyes of a Stranger (Harris) - 8:11
08. Como Estais Amigos (How are you, friends - Janick Gers, Bayley) - 5:26

Közreműködő zenészek:

Blaze Bayley (1994-1999, Wolfsbane) – ének
Dave Murray – gitár
Janick Gers (White Spirit) – gitár, vokál
Steve Harris – basszusgitár, vokál, producer, keverés
Nicko McBrain - dob

Vendégek:
Michael Kenney – billentyűs hangszerek
társ-producer: Nigel Green
grafika: Melvyn Grant

Lemezeik:

1980 - Iron Maiden
1981 - Killers
1982 - The Number of the Beast
1983 - Piece of Mind
1984 - Powerslave
1986 - Somewhere in Time
1988 - Seventh Son of a Seventh Son (dalszöveg)
1990 - No Prayer for the Dying
1992 - Fear of the Dark
1995 - The X Factor
1998 - Virtual XI
2000 - Brave New World
2003 - Dance of Death (-2-, lépésről lépésre)
2006 - A Matter of Life and Death (-2-)
2010 - The Final Frontier

Egyéb kiadványok:
1980 - Live!! + One - EP
1981 - Live at the Rainbow - Video, VHS
1981 - Maiden Japan - EP
1983 - Video Pieces - Video, VHS
1984 - Behind the Iron Curtain - Video, VHS
1985 - Live After Death - Live album, Video, VHS
1987 - 12 Wasted Years - Video, VHS
1989 - Maiden England - Video, VHS
1990 - Running Free - Sanctuary - EP
1990 - Women in Uniform - Twilight Zone - EP
1990 - Purgatory - Maiden Japan - EP
1990 - Run to the Hills - The Number of the Beast - EP
1990 - Flight of Icarus - The Trooper - EP
1990 - 2 Minutes to Midnight - Aces High - EP
1990 - Running Free - Run to the Hills - EP
1990 - Wasted Years - Stranger in a Strangeland - EP
1990 - Can I Play With Madness - The Evil That Men Do - EP
1990 - The Clairvoyant - Infinite Dreams - EP
1990 - The First Ten Years - Video, VHS
1992 - From There to Eternity - Video, VHS
1993 - A Real Live One - Live album
1993 - A Real Dead One - Live album
1993 - Live at Donington - Live album
1993 - Donington Live 1992 - Video, VHS
1994 - Raising Hell - Video, VHS
1994 - Maiden England - Live album
1995 - The Story So Far Part One - Boxed set
1995 - The Story So Far Part Two - Boxed set
1996 - Best of the Beast - válogatás
1998 - Eddie Head - Boxed set
1999 - Ed Hunter - válogatás
2001 - Classic Albums: The Number of the Beast - DVD
2002 - Rock in Rio - Live album
2002 - 17 Numbers by the Beast - válogatás
2002 - Rock in Rio - DVD
2002 - Edward the Great - válogatás
2003 - Rainmaiker - maxi single
2002 - Eddie's Archive - Boxed set
2003 - Visions of the Beast - DVD
2004 - No More Lies - EP
2004 - The Early Days - DVD
2005 - The Essential Iron Maiden - válogatás
2005 - Death on the Road - Live album
2006 - Death on the Road - DVD
2008 - Live After Death (-2-) - DVD
2008 - Somewhere Back in Time - The Best of: 1980-1989 - válogatás
2009 - Flight 666 - DVD
2009 - Flight 666: The Original Soundtrack - Live album
2012 - En Vivo!

Kiadó:
EMI - CMC-BMG (US)
Honlap:
www.ironmaiden.com
facebook.com/ironmaiden


rovat lapozó


Még, még, még...




 

Ajánló









Ez is érdekelhet

The Dark Element - The Dark Element (2017)
A Frontiers bemutatja a Dark Element nevű friss szimfonikus metálos projektjét, amiben Anette Olzon tér vissza a Nightwish világába... Az énekesnő mögött

Tovább...
Steve Walsh - Black Butterfly (2017)
Az idén 66 éves Steve Walsh a Kansas énekes-billentyűseként lett a műfajának szupersztárja, ahol 1973–'81 és '85-2014 között dolgozott. Énekhangja és stílusa

Tovább...
Vandenberg's Moonkings - MK II (2017)
Adrian Vandenberg gitáros neve összeforrt a Whitesnake-kel, ahol '85 és '97 között dolgozott. Aztán 2014-ben a gitáros betöltötte a kerek

Tovább...
Hollywood Undead - Five (2017)
A manapság odaát egyre népszerűbb rap-rock műfaj egyik követője a Hollywood Undead nevű kapucnis-maszkos fiúcsapat, ami Los Angeles-ben alakult 2005-ben. A friss

Tovább...
Butcher Babies - Lilith (2017)
A Wendy O. Williams-féle Plasmatics egyik nagy show-eleme volt annak idején, amikor a Butcher Baby című dala közben, a szétdrogozott énekesnő kvázi félmeztelenül

Tovább...












Klipmánia